Телефонне опитування

Телефонне опитування, або анкетування по телефону – один з найпопулярніших методів опитування в соціології, що застосовуються для збору даних, як від населення в цілому, так і від конкретної цільової групи. В процесі телефонного опитування спеціально підготовлені інтерв’юери використовують бази номерів для збору інформації від респондентів.

Використання телефонних опитувань доцільно у випадках, коли необхідно отримати дані від загальної сукупності населення на території України. Також телефонні опитування широко використовуються для опитування конкретних респондентів – жителів конкретного району, міста, області; представників будь-якої професії і т. д. (так звана «цільова вибірка»).

Метод телефонного опитування має свої переваги і недоліки.

Анкетування по телефону: плюси і мінуси

1. Доступність (+)

Проведення телефонних опитувань є одним з найбільш доступних методів кількісних опитувань. Згідно даних Державної служби статистики України на початок 2019 року в Україні налічувалося близько 55 млн абонентів мобільного зв’язку і близько 4 млн абонентів домашнього фіксованого телефонного зв’язку. Завдяки більш ніж 100% покриттю телефонним зв’язком телефонні соцопитування можна проводити навіть у найвіддаленіших районах України. Водночас зменшення кількості абонентів фіксованого зв’язку ускладнює проведення телефонних опитувань через стаціонарні телефони. Для опитування абонентів мобільних операторів зв’язку потрібен попередній підготовчий етап і наявність бази номерів потенційних респондентів.

2. Високий контроль якості (+)

Перед проведенням телефонних опитувань інтерв’юери проходять спеціальний інструктаж. Питання респондентам повинні задаватися однаковим чином, сприяючи точності в отриманні відповідей. Телефонні інтерв’ю записуються, що дозволяє аналітикам згодом більш детально вивчити ставлення респондентів до спірних питань.

3. Анонімність (+)

Завдяки використовуваному при проведенні телефонних опитувань методу випадкового відбору телефонних номерів забезпечується високий рівень анонімності респондентів, які хочуть зберегти свою думку на умовах конфіденційності. Це сприяє точності у відповідях, особливо в спірних темах.

4. Швидка обробка даних (+)

Телефонні інтерв’ю з використанням комп’ютера (CATI – Computer Assisted Telephone Interview) дозволяють більш швидко обробляти дані, зібрані в ході телефонного опитування. Інтерв’юери вносять відповіді в спеціально підготовлені форми, які не вимагають подальшої розшифровки, як у випадку з паперовими анкетами.

5. Обмеженість інтерв’ю за часом (–)

Оскільки телефонні опитування можуть переривати особистий час респондентів, співбесіди по телефону повинні тривати не більше 15 хвилин. Тому відкриті питання, для яких необхідні тривалі відповіді, краще замінити на декілька закритих питань.

6. Небажання респондентів відповідати на питання (-)

Багато людей не приймають виклики з невідомих номерів, або почувши про проведення опитування кладуть слухавку. Тому телефонні опитування повинні бути максимально релевантними для досліджуваної аудиторії, а анкета складена таким чином, щоб респонденти не припиняли опитування серед інтерв’ю.

Відділ телефонних опитувань “Центру прикладних досліджень” має великий досвід проведення досліджень в різних сферах – від опитувань громадської думки, отримання думки споживачів продуктів, експертних інтерв’ю в різних регіонах України. Замовити проведення телефонного опитування ви можете по телефону, або написавши нам на адресу електронної пошти.