24 липня 2018 року у прес-центрі ІА «Інтерфакс-Україна» було презентоване незалежне соціологічне дослідження «Політичне лідерство: якими українці бачать потенційних учасників президентських передвиборчих перегонів». Дослідницький проект реалізований під егідою громадського аналітичного центру «Практика влади» за участю соціологічної компанії «Центр прикладних досліджень». Дослідження є незалежним, виконаним для задоволення наукового і громадського інтересу, профінансованим власним коштом think tank «Практика влади».

Параметри всеукраїнського дослідження, проведеного “Центром прикладних досліджень”

  • Незалежне self-financed дослідження
  • Вибірка: вся Україна, крім проблемних територій (2100 респондентів)
  • Стандартизоване інтерв’ю face-to-face, середня тривалість – 18 хвилин
  • Статистична похибка – в межах 3%
  • Період проведення дослідження: 25 травня – 5 червня 2018 року

Юрій Щедрін, представник «Центру прикладних досліджень» підкреслив: «Виміри президентських рейтингів задовго до майбутніх виборів і реального початку виборчих кампаній усіх потенційних кандидатів традиційно дають малоінформативні результати. У кращому випадку вони дозволяють втамувати спрагу знань дослідників, у гіршому – служать цілям політичного піару. А використана у цьому дослідженні тривимірна методологія (сила, розум та емпатія населення до політиків) дозволяє по-новому подивитися на український політичний дискурс».

Дослідження дозволило визначити ставлення українців до провідних політиків, їхні очікування від роботи політичних діячів, стереотипи сприйняття та загальні тенденції електоральних настроїв. Виходячи з отриманих даних, понад 60% виборців хочуть бачити в першу чергу чесного, відповідального і компетентного політика. Про це свідчать найпопулярніші відповіді: непідкупний, принциповий, справедливий – 65,7%, виконує свої обіцянки – 65,4%, компетентний у тому, про що говорить – 60%. Водночас за цими критеріями жоден із потенційних учасників президентських виборчих перегонів не має високих результатів в очах виборців. По осях координат 3D-моделі за цими параметрами трійки лідери різні, але показники всюди низькі:

  • «виконує свої обіцянки» («Сила»): Юлія Тимошенко – 5,8%, Анатолій Гриценко – 5,4%, Володимир Зеленський – 5%;
  • «розбирається в тому, про що говорить» («Розум»): Юлія Тимошенко – 4,9%, Анатолій Гриценко – 4,1%, Петро Порошенко – 4%;
  • «непідкупний, принциповий, справедливий» («Емпатія»): Юлія Тимошенко – 5,5%, Анатолій Гриценко – 5,2%, Володимир Зеленський – 4,5%.

3D-модель для світових політиків

У межах дослідження також використовувався метод історичних аналогій: 3D-модель була застосована до низки політичних діячів минулого – як культових світових політиків, так і українських, а також до деяких сучасних впливових закордонних політиків. «Маргарет Тетчер для українців є еталонним прикладом «двовимірного» політика, де сила і розум збалансовані. А до «тривимірності» найбільш близький Джон Кеннеді. Його значення за кожним вектором досить вагомі, а образ збалансований. Усі вікові групи бачать у ньому свої сильні риси: молодь йому симпатизує, люди середнього віку вважають його сильним, а літні – розумним.

Найбільш небезпечною виявленою тенденцією Юрій Щедрін назвав когнітивний дисонанс у суспільній свідомості. Більшість респондентів суперечить собі, наприклад, в оцінці якостей політичного лідера. Високий запит на популістів і «сильну руку», що у перспективі може призвести до зростання рейтингів маргінальних політичних сил і подальшої дестабілізації.

 Презентація дослідження